Dronten opent eerste circulaire viaduct

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft maandag bij de nieuwe Reevesluis bij Dronten het eerste circulaire viaduct van Nederland geopend. Ze deed dit op de eerste dag van de Week van de Circulaire Economie.

Het viaduct loopt niet over een weg of over het water, maar is op het bouwterrein neergelegd. Het is een prototype van de leverancier van het materiaal, twee aannemers en Rijkswaterstaat. Rond het viaduct zullen metingen worden verricht en proeven worden gedaan. Zo zal al het werkverkeer voor de bouw van de nieuwe sluis over het viaduct rijden. Gekeken wordt hoe het viaduct zich onder de belasting van het werkverkeer gedraagt.

Geen afval
Het dek van het circulair viaduct bestaat uit 40 betonnen elementen en kan volledig en ongeschonden worden gedemonteerd, verplaatst en op een nieuwe locatie herbouwd. “Zo is er geen afval, zijn er geen nieuwe grondstoffen nodig en worden gebruikte grondstoffen op de meest hoogwaardige manier opnieuw gebruikt”, aldus een woordvoerder van de aannemer. “Waar reguliere viaducten na 30 tot 50 jaar worden gesloopt, is de levensduur van het circulair viaduct met 200 jaar ongeveer 5 keer zo lang. Het is het eerste betonnen viaduct in Nederland dat zo is gebouwd”.

Volgens staatssecretaris Van Veldhoven komt het idee voor een circulair viaduct op een goed moment. “De komende jaren moeten op heel veel plekken in Nederland viaducten worden vervangen. Hergebruik van materialen is de toekomst. Daarmee dragen we ook bij aan de klimaatdoelen van dit kabinet. Onze grondstoffen komen voortaan niet meer uit een olievat maar uit de vuilnisbak.”

Lego-blokjes
Bij het ontwerp van het viaduct zijn verschillende circulaire principes toegepast. “Bijzonder is bijvoorbeeld dat de elementen als ‘LEGO-blokjes’ in elkaar grijpen met nokken, dat de voorspanningskabels niet zijn ingestort en dat de tussen de betonnen elementen gebruikte voegen weer kunnen loslaten,” vertelt een woordvoerder van de fabrikant.
“Daardoor hoeven de elementen bij demontage niet te worden gesloopt, en kunnen ze ongeschonden worden hergebruikt. Bovendien kunnen met dezelfde ‘bouwstenen’ nieuwe viaducten worden gebouwd die variëren in lengte en breedte.”

Bron: CoBouw