Koploper Circulaire Economie

leestijd
0

leestijd:
± 0 min.

Koploper Circulaire Economie


De circulaire economie is in Flevoland al lang begonnen. Daarom brengen we Flevolandse koplopers extra onder de aandacht. Als allereerste een bedrijf dat naar eigen zeggen al veertig jaar in de circulaire economie werkzaam is: Van Peperzeel.

“Naast accu’s willen we ook energie recyclen.”

Van Peperzeel is een bedrijf, dat gespecialiseerd is in het verwerken van zogeheten non-ferrometalen. In de praktijk komt het er op neer dat Van Peperzeel vooral batterijen en accu’s sorteert/demonteert en klaar maakt voor recycling. Alle ingezamelde batterijen uit heel Nederland belanden bij het Lelystadse bedrijf op de loopband, jaarlijks zo’n 3,5 miljoen kilo. Daarnaast krijgen ze ook steeds meer te maken met accu’s uit elektrische fietsen én elektrische auto’s. “Wij horen bij de minder spannende kant van Elektrisch rijden, want wij mogen alle defecte accu’s verwerken. Van Peperzeel werkt voor de grote automerken die elektrische en hybride voertuigen op de markt brengen. Dat zijn de accu’s die nog niet aan het einde van hun levensduur zijn, want zo lang zijn ze nog niet in gebruik. De echt grote bulk moet nog komen.” Johan van Peperzeel, directeur van en tweede generatie in het bedrijf, weet duidelijk hoe de toekomst van zijn bedrijf eruitziet. “De afgelopen veertig jaar hebben we ons bezig gehouden met metaal en batterijen. Maar de komende dertig jaar zal de focus vooral liggen op de recycling van lithium-ion-accu’s. Er komt echt heel veel werk op ons af, zeker als we massaal overgaan op elektrisch vervoer.”

Uitdaging

Ondanks de jarenlange ervaring die er in Nederland al is op het gebied van het verwerken en recyclen van batterijen, zijn er nog een paar flinke hordes te nemen, voordat we kunnen spreken van volledige recycling van onze batterijen en accu’s. “Je ziet dat er bij producenten van elektrische apparaten nog onvoldoende wordt nagedacht over wat er met de accu’s moet gebeuren aan het einde van hun levensduur. Bij tablets en telefoons valt de accu bijna niet te verwijderen. Dan wordt zo’n apparaat (inclusief accu) wel ingezameld, maar dan gaat hij door de shredder, om daarna de materialen die nog bruikbaar zijn te sorteren voor recycling. Zo gaat er dan veel bruikbaar materiaal van de accu verloren. Wij zouden graag bij de ontwikkeling van producten betrokken worden om aan de voorkant al mee te geven wat een handige manier is om accu’s te ontwerpen en plaatsen, zodat ze ook makkelijk te vervangen zijn en goed te recyclen. Je ziet nu gelukkig dat die beweging er langzaamaan komt. Als we dat versnellen, dan zou het streefcijfer van 65% procent recycling voor al het elektronisch afval (e-waste) op termijn gehaald kunnen worden.” Is 100%, dus volledig circulair ook haalbaar? “Dat denk ik niet. Daarvoor gaat de vraag nog teveel stijgen, dus ik denk dat we altijd zullen moeten blijven mijnen naar grondstoffen.” Maar alles wat gerecycled kan worden, hoeft niet opgegraven te worden, uiteraard.

Provincie

Kan de Provincie een goede bijdrage leveren aan de versnelling van de circulaire economie, volgens Van Peperzeel? “Ik denk dat juist op provinciaal, en liever nog op landelijk en Europees niveau, winst valt te behalen. Bijvoorbeeld door het onderwijs beter te laten aansluiten op de wensen van de ondernemers. De komende jaren heb ik wel behoefte aan goedgeschoold technisch personeel. En ik zou graag willen zien dat er in Lelystad een soort hub ontstaat op het gebied van inzamelen, verwerken, recyclen en hergebruiken van accu’s. Dan hebben we zeker veel en goed personeel nodig.”

Bijkomstigheid

Een onverwachte bijkomstigheid van de verwerking van accu’s en batterijen, is dat er nog reststroom in die producten zit, die er eerst uit moet voordat ze echt verwerkt kunnen worden. “Nu worden ze nog ontladen door er een grote lamp aan te hangen. En als die uitgaat, dan is de batterij leeg. Maar dat is zonde van de energie. Dus we gaan nu een proef doen of we die stroomresten kunnen opslaan en in ons eigen bedrijf kunnen gebruiken. Mocht dat succesvol zijn, dan voorzie ik dat we met de groeiende toestroom van accu’s straks ook stroom kunnen gaan leveren, bijvoorbeeld voor het laden van E-bikes en elektrische auto’s Daarnaast zou een samenwerking met het Lelystad Airport Business Park opgezet kunnen worden. Dan gaan we naast de accu’s ook stroom recyclen!”

Terug naar het overzicht