MBO College Lelystad gaat circulair leren

De leerlijn Circulaire Regionale Economie is op maandag 26 november officieel van start gegaan bij MBO College Lelystad. Met een druk op de rode knop begon de klok binnen de school officieel af te tellen. Het is de bedoeling om – samen met Aeres Hogeschool, het bedrijfsleven en lokale overheden – in de komende 5 jaar een leerlijn Circulaire Economie voor de hele regio Flevoland te gaan ontwikkelen.

Doel

Het doel van deze leerlijn is dat circulariteit binnen alle leerjaren van het mbo-onderwijs een prominente rol krijgt, net zoals dat bij veel hogescholen al het geval is. De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld is om de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en hierdoor waard vernietiging te minimaliseren. Dit komt zowel de economie als het milieu ten goede. Tijdens de officiële kick-off gaven Anne Kuik (Tweede Kamer) en Bas Derks (ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) het officiële startsein van de leerlijn binnen MBO College Lelystad.

Omgevingsvisie FlevolandStraks beeld: MBO Leerlijn

Wat is de Circulaire Regionale Economie?

Het is de hoogste tijd dat het thema duurzaamheid niet beperkt blijft tot het universitair en hoger onderwijs. Middenin de circulaire transitie van Nederland voelt MBO College Lelystad een eigen verantwoordelijkheid om ook mbo-studenten kennis te laten maken met de circulaire economie en de gevolgen hiervan voor hun toekomstige beroep. Het practoraat CRE is daarom verbonden aan MBO College Lelystad. Binnen het expertise platform werkt MBO College Lelystad nauw samen met Aeres Hogeschool, het bedrijfsleven en de overheid. In de komende 5 jaar ontwikkelt het practoraat een gedegen leerlijn CRE voor de hele regio. Studenten gaan in diverse fases van hun opleiding kennis maken met de theorie over de circulaire economie en de praktische uitvoering daarvan binnen het lokale bedrijfsleven.

De stichting ‘Ieder mbo een practoraat’

In juni 2015 ontstond de stichting ‘Ieder mbo een practoraat’. Het doel hiervan is om een nationaal netwerk van expertisecentra in instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs op te zetten: de zogenaamde ‘practoraten’. Practoraten zijn – net als lectoraten in het hbo – gericht op het delen van kennis en ervaring, om zo verdere kwaliteitsverbetering van het onderwijs te realiseren.