Van dak naar dak én van dak naar wegdek

leestijd
0

leestijd:
± 0 min.

  • Datum:
  • Auteur:

Roof2Roof recyclet bitumendaken tot grondstoffen voor nieuwe hoogwaardige producten zoals nieuwe dakbedekkingen. Roof2Road recyclet vervolgens ook bitumendaken tot grondstoffen voor nieuwe asfaltwegen.

Schoolvoorbeeld

Directeur Gerben Bijker: “Je kunt ons een schoolvoorbeeld van de circulaire economie noemen. Dit is een compleet nieuwe keten die 100 procent circulair is. We zijn zelf de spin in het web, ook wel de ketenregisseur genoemd, anderzijds zijn we producent van bitumen. En we werken samen met heel veel partijen in Nederland, zoals producenten van dakbedekking, dakdekkers, sloopaannemers, wegenbouwers, asfaltcentrales, gebouweigenaren, gemeentes en provincies.”

Omgevingsvisie FlevolandStraks beeld: JK_Beeldredacteur_DV_Asfalteren_Almere_012

Foto: Dura Vermeer

Marktbehoefte

“We hebben Roof2Roof en Roof2Road van nul opgebouwd. En het is eigenlijk ontstaan vanuit marktbehoefte van producenten uit de markt. Aanvankelijk waren we een stichting met een maatschappelijk doel. In 2014 is het bedrijfsmatig verder gegaan om te gaan recyclen op basis van een pilotproject van de Provincie Friesland, van de Friese Grondstoffenagenda. Zij wilden de bitumenkringloop in Noord-Nederland sluiten en zo kwam er een pilot met een woningcoöperatie, provincie, dakdekker, een fabrikant van dakbedekking en wij dus. Dit is een pilot van een jaar geweest en dat werkte goed!”

Motivatie

“Het business model was niet de reden om dit op te richten, mijn motivatie komt dan ook vooral voort uit de grondstoffenrevolutie, de klimaatverandering en het bereikt hebben van de grenzen van de planeet. Afval is grondstof en het heeft energie gekost om het te produceren. Het anders omgaan met grondstoffen en deze nieuwe keten vraagt om maximaal ondernemerschap en assistentie van ketenpartners.

Omgevingsvisie FlevolandStraks beeld: JK_Beeldredacteur_DV_Asfalteren_Almere_008

Foto: Dura Vermeer

Kwaliteit

Daarom hebben we een totaal nieuwe keten opgezet die weer toegevoegde waarde levert en grondstoffen behoudt. Circulair in plaats van lineair. Wij zorgen ervoor dat het spul niet wordt verbrand, want het zijn hele hoogwaardige grondstoffen. We zijn een kwaliteitssysteem van a tot z en doen aan urban mining. Dit betekent dat we de materialen zelf van het dak halen. Dat is elementair, omdat het zo buiten het afvalcircuit wordt gehouden. Alle materialen worden van tevoren gekeurd en schoon gesloopt door ketenpartners. Vervolgens komt het naar onze fabriek in Almere waar we het verder verwerken tot verschillende grondstoffen.”

Meedoen en meewerken

“Het opbouwen van een netwerk aan ondernemers die hieraan willen meewerken kost veel tijd, maar we hebben ook aansluiting gezocht met duurzame MKB-bedrijven. Inmiddels hebben we echt voor een grote golfbeweging gezorgd en willen veel ondernemers meedoen. Ze zien ook dat het niet duurder is om hiermee aan de slag te gaan. Als je eenmaal bezig bent met circulaire economie merk je dat je veel vrienden hebt en partijen willen elkaar helpen. Het Platform Circulair Flevoland is hier een voorbeeld van. Er ontstaan nieuwe samenwerkingen die misschien niet zo vanzelfsprekend leken. Zo werken wij nu met Dura Vermeer aan duurzame en circulaire wegen.”

Toekomst

Sinds 7 september 2018 is Roof2Road ketenpartner, samen met Dura Vermeer en de provincie Flevoland. “Ook in deze samenwerking zijn we een schoolvoorbeeld. We zijn heel blij met de ondersteuning van ketenmanager Max Huizinga. Hij heeft in een korte periode veel voor elkaar gekregen en voor verbinding in de keten gezorgd en een strategisch ketenplan gemaakt. Dankzij de ondersteuning is deze circulaire keten geconcretiseerd en wegbeheerders worden erbij betrokken. Provincie Flevoland werkt aan de circulaire economie, hierbij worden wegen verduurzaamd en meer circulair gemaakt. Roof2Road is hiervoor het laaghangend fruit op het gebied van hoogwaardige bitumen. Om de weg te verduurzamen, is het wel zaak dat gemeentes hiervoor ruimte geven in bestekken. Wanneer een standaard RAW-bestek wordt gebruikt, wordt circulariteit helaas uitgesloten. Er moet wel de mogelijkheid gegeven worden aan secundaire / circulaire grondstoffen, anders verandert er niets op de weg.

Goed nieuws

Enkele duurzame wegenbouwers innoveren met ons en bieden circulariteit aan gemeentes aan, dat betekent ook upcycling van wegen. Het goede nieuws is dat BouwCirculair op dit moment het duurzaamheidsmoederbestek voor asfalt uit brengt, gemeentes kunnen dat overnemen en met 1 muisklik de weg verduurzamen. Zij zijn ook erg succesvol geweest met de betonketen. Circulair concurreert met lineair, dus het is niet duurder voor de wegbeheerder. Op ons vakgebied is circulair technisch – chemisch zelfs beter, dus gunstiger voor gemeentes. Dan kunnen wij per jaar 30.000 ton CO2 besparen!

Hou mij op de hoogte over nieuws binnen de thema’s

  • Velden aangeduid met een * zijn verplicht
  • Landbouw: Meerdere Smaken
    Regionale Kracht
    Ruimte voor Initiatief
    Het Verhaal van Flevoland
    Duurzame Energie
    Circulaire Economie
    Krachtige Samenleving